۱۳۹۰ مهر ۹, شنبه

گفتی دوستت میدارم و قاعده دیگر شد

اگر ناگهان لفظ عشق میان آنها رها شود...وای بر من!

صومعه ی پارم،استاندال




*بریس پارن میگوید الفاظ مانند تپانچه های پر است و سخن گفتن مانند شلیک کردن. گاه پیش از آنکه برای احساسات خود تصمیم بگیریم، این الفاظ هستند که احساسات را میان ما رها می کنند. و رها شدن یک لفظ میان دو نفر یعنی رها شدن یک احساس...


۸ نظر:

  1. گه گداري هم رها شدن يك احساس ميان دو نفر يعني رها شدن هزاران لفظ...
    ولي گوشاي ما اصولا قوي تر كار مي كنن تا چشامون..واسه همينم لفظ تاثيرشو عميق تر مي ذاره

    پاسخحذف
  2. در ادامه ی همون بحث حرف زدن عرض کنم که برای آدما سخته از احساساتشون -مخصوصا احساساتی که در موردشون دقیقا تصمیم نگرفتن - حرف بزنن. ولی الفاظی که از بیرون وارد میشن میتونن به ذهن جهت بدن...ولی بعضیام مث شاملو مخشون انقد کار میکنه که از یه احساس، کتاب شعر درمیارن!

    پاسخحذف
  3. کلمات دزدند!همه ی آنچه در ذهن داری می دزدند و درب و داغانش می کنند و آخر کار هم چیزی می گویند که آنچه احساست بود نیست!

    پاسخحذف
  4. به نظر من کلمات هیچ وقت حس رو درست نمایش نمیدن. فقط نوع حس رو میتونه نشون بده، نه خود حس رو. به نظر من این یه مشکل اساسی به وجود میاره اونم اینه که از کلماتی استفاده می کنیم که فقط نزدیک حسمونه، نه خود حس اما حس یه چیزیه که حتی نزدیک ترین همنوع خودش با خودش فرق میکنه و بیان کردن حس در قالب کلمه باعث میشه حس نه تنها بیان نشه، که حتی واسه ی بیان کننده ی حس، توهم چیزیو به وجود بیاره که اصلا وجود نداشته....
    احساس میکنم هیچوقت لفظ عشق، حس واقعیم رو نشون نداده و این لفظ باعث توهم بین من و طرف مقابلم بوده...

    پاسخحذف
  5. الفاظ یه معنای کلی توی ذهن ما دارن که وقتی به کار می بریمشون همیشه اون معنای کلی احساساتی غیر از اون چیزی که میخوایم رو هم بیان می کنن. اما فک میکنم توی ارتباط ها و بازی های زبانی طولانی مدت میشه به یه هم حسی رسید و به معنای دقیق الفاظ توی یه رابطه ی خاص پی برد.

    پاسخحذف
  6. یعنی میگی این الفاظ هستن که میگن ما چه حسی داریم؟منظورم اینه که بین "گفتن" و احساس چیزی نیست؟

    پاسخحذف
  7. منظورم اینه که تو یه حالت آرمانی وقتی با یکی که چند سال باهاش در ارتباط نزدیک بودیم حرف می زنیم الفاظی که به کار می بریم میتونه دقیقا منظورمون رو برسونه. این به شرطیه که توی حرف زدن هم مشکلی نداشته باشیم؛ ینی الفاظ رو راحت توی ذهنمون پیدا کنیم و به زبان بیاریم. این کامنت ناشناس واسه تو بود؟ کامنت خیلی خوبی بود.

    پاسخحذف
  8. نه ، مال من نبود
    شرطی که گفتی عالی بود

    پاسخحذف